Misschien heb je er al over gehoord of gelezen; vanaf 2020 is er een regeling voor de fiets van de zaak. Deze kan interessant zijn voor werkgevers, maar of werknemers het ook willen…?
Vanaf januari 2020 kun je een fiets leasen op de zaak. Dat klinkt leuk en interessant, maar daar zitten een paar haken en ogen aan. Voor iemand die elke dag op die nieuwe fiets naar zijn komt, vervalt namelijk de reiskostenvergoeding. Dat is voor jouw als werkgever interessant, maar wie wil dat?
Werkt de regeling wel?
De bedoeling van de regeling is natuurlijk om meer mensen te laten bewegen, files te verminderen en goed voor het milieu. Bovendien mag je de fiets ook privé gebruiken. Je kunt het ook combineren, dus sommige dagen op de fiets en sommige dagen de auto of de trein. Zo kun je als werknemer een deel van die vergoeding behouden. Maar de vraag is of je als werkgever beide opties wil vergoeden? Verder moet de werknemer dan wel bijhouden en kunnen bewijzen wanneer hij of zij met de fiets gaat en wanneer niet.
Veel gedoe voor kleine werkgever
De regeling biedt wel veel flexibiliteit, want je kunt dus verschillende vergoedingen (ov, fiets, auto) combineren. Voor grote bedrijven die als secundaire arbeidsvoorwaarden dit soort ‘full service’-pakketten aanbieden wellicht interessant, voor kleine bedrijven al snel veel (administratief) gedoe.